Whey100 – JA TACK

Ja tack eller nej tack?…..

I denna artikeln ska vi försöka förklara hur man fördelar kroppens intag av aminosyror optimalt. Och varför man får bäst resultat av att äta det när muskelcellerna och kroppen säger JA TACK!

Musklerna består av aminosyror som kroppen utvinner ur proteinet vi äter. Proteinet bryts ner i magen och tas upp i form av fria aminosyror. Ett högt proteinintag ger snabbare muskeltillväxt än ett lågt proteinintag, upp till en viss gräns såklart som med alla andra näringsämnen. Men om man vill OPTIMERA aminosyrornas effekt är det inte så enkelt som att bara äta mer protein lite hur som helst under dagen. Musklernas behov och upptag av aminosyror skiljer sig markant vid olika tillfällen. Eftersom ett ständigt högt proteinintag tröttar ut musklernas känslighet för aminosyror. Man bättre effekt av aminosyrorna och ett högt proteinintag om man intar protein när musklerna skriker efter det…när musklerna är i JA TACK läge.

JA TACK

Vid JA TACK läge ”suger musklerna upp aminosyror från blodet, detta är exempelvis under eller direkt efter hård fysisk ansträngning eller efter en period av fasta, t.e.x. direkt på morgonen.
Vid NEJ TACK läge är muskelcellerna inte alls villiga att ta upp aminosyror från blodet. Ett extra intag har bara en svag anabol effekt samtidigt som det tröttar ut muskelcellernas känslighet. Vilket läge musklerna befinner sig i beror på många olika förändringar i muskelcellerna. Bland annat mängden glukostransportenzymer och hur nära cellmembranet de befinner sig. Kontentan är att om man fördelar proteinintaget rätt under dygnet får man en större anabol effekt och mindre fett lagrande effekt av överskott vid en given protein/aminosyramängd.
Hur översätter man detta till verkligheten?
Enkelt förklarat: Ät fria aminosyror följt av biohack vassleprotein när kroppen skriker efter det och håll igen lite när musklerna inte behöver det.

NEJ TACK

Några vanliga JA TACK lägen är: Direkt på morgonen efter nattens fasta, vid fysisk ansträngning samt direkt efter fysisk ansträngning. NEJ TACK läge är egentligen alla tillfällen då man tagit det lugnt och inte har kaloribrist. För att komplicera till det lite är det så också att vid kaloriunderskott är musklerna i mer eller mindre konstant JA TACK läge eftersom kroppen förbränner mycket protein och behöver matas konstant med aminosyror, antingen genom intag av fria aminosyror eller via protein för att inte bryts ner. Forskningen tyder på att ett jämnt proteinintag under dagen är mer antikatabolt vid kaloribrist. Men att ett ojämnt proteinintag (styrt efter musklernas mottaglighet) är mer anabolt vid kaloribalans eller överskott.

Ett exempel

Vi tar en vanlig hyfsat vältränad 60kg fitnesstjej under uppbyggnadsfas som exempel:
Det optimala proteinintaget ligger troligen runt 120gram/dag (det kan vara högre vid stress, hög träningskvantitet, kaloribrist och dålig sömn). Låt säga att detta ska fördelas på 6 mål dagligen vilket ger 20g protein eller aminosyror per måltid. Man skulle då kunna få en högre effekt på sikt av att äta 15g protein/aminosyror per måltid och istället öka intaget direkt på morgonen och under/efter träning som i exemplet nedan:

Frukost: 6g bcaa + 15g protein
Mellanmål: 15g protein
Lunch: 15g protein
Mellanmål: 15g protein
Under träning: 6g bcaa (ska drickas i ett svep)
Efter träning: 20g protein
Middag: 15g protein
kvällsmål: 15g protein
Totalt: 122g protein/dygn

Skillnaden mellan protein och aminosyror är att aminosyranivån i blodet höjs. Det höjs mycket snabbare vid intag av fria aminosyror än vid intag av protein. Proteinet måste först brytas ner till fria aminosyror. En fördel med fria aminosyror är att man kan få i sig mer viktiga aminosyror (t.e.x. bcaa) i förhållande till övriga aminosyror än vad naturligt protein kan ge.

Musklerna har inget bra skydd mot den snabba onaturliga höjningen av aminosyranivån i blodet och muskeltillväxten blir därför onaturligt hög en kort stund vid intag av fria aminosyror. Musklerna minskar dock känsligheten för snabba aminosyrahöjningar så dricker man det för många gånger under dagen, speciellt vid NEJ TACK läge så kommer effekten i det närmaste utebli. Därför är det bäst att bara dricka fria aminosyror vid JA TACK läge. Fria aminosyror lämnar blodplasma snabbt och därför är det bra att komplettera fullvärdigt protein 15-45 minuter efter. Aminosyraintaget skall räknas in i det dagliga proteinintaget. Bcaa innehåller de 3 mest anabola aminosyrorna som förbrukas först av musklerna och därför är det dom man har mest effekt av att ta i kombination med högvärdigt protein , t.e.x. Biohack whey100.

Biohack vassleprotein

Biohack vassleprotein utvinns ur mjölk och ska ses som mat precis som om man dricker mjölk eller äter en bit kött, skillnaden är att upptaget är snabbare och det innehåller något högre halter av de anabola grenade svavelhaltiga aminosyrorna (leucin, isoleucin och valin) samt glutamin. Biohack vassleprotein har högre biologiskt värde än någon annan naturlig proteinkälla.

Biohack vassleprotein innehåller alla viktiga näringsämnen från mjölken den utvinns ur. Det är bara mjölksockret, mjölkfettet och kaseinproteinet som tagit bort. Vid diet och kaloriunderskott är det lite som skiljer i vad som är optimalt proteinintag och vi kommer i kommande artiklar presentera vad forskningen säger om det!

 

Må väl och kör hårt!

/Robin